onsdag 2 juli 2008

Lärarlyftet

Idag skriver fyra Alliansbröder i Kristianstadsbladet om lärare och dess situation idag.

http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080702/TYCKTTANKT/644498658

Politikerna har sina poänger bla är det kul att se att det också har förstått att lärarens kvalitet är direkt relaterad till hur bra det går för eleverna i skolan.

De skriver också mycket varmt om lärarlyftet som kommer att genomföras. Jag tycker att det är bra att man satsar på fortbildning av lärare av den enkla anledningen att det är fel politik som har raserat skolan och framför allt lärarnas kompetens och ämneskunskaper. På kort sikt bör man reparera skadan med rätt politik och sedan lämna över till marknadskrafter. Ett ökat marknadstänk i skolan är avgörande om vi ska kunna få mer kompetenta lärare i framtiden, men som problemet ser ut nu så är fortbildning viktigt. Det största problemet som jag ser är att politikerna kan satsa på fel sorts fortbildning, det hade ju inte varit första gången.
Om det är något som staten är skyldig att utbilda lärarna i så är det ämneskunskaper. Tidigare sosseregeringar har med sitt kunskapsförakt har tagit bort krav om ämneskunskaper på lärarhögskolan och istället lagt fokus på tveksamma pedagogiska metoder.

Ett lärarlyft som utgör ett kunskapslyft är något i alla fall jag eftersträvar. Det tål dock att sägas att skolledarna borde få bestämma vad personalen ska fortbildas i och att staten inte ska ha så mycket med det att göra med detaljerna. Det jag menar är att det krävs ett paradigmskifte i lärarleden. Ett paradigm skifte som jag tror är på väg att komma.

/Mattias

Inga kommentarer: