Nu har regeringen knåpat ihop en promemoria om fler och tidigare nationella prov. Dessa förslag sänds nu på remiss, så snart får vi se vad skoltyckarna har att säga.
Det är sedan länge uppenbart vilken väg Jan Björklund, utbildningsdepartementet och Folkpartiet har valt. De tror på ökat lärande genom mer regleringar och hårdare krav.
Jag tror att det kan stämma i många fall, eftersom väldigt många problem i dagens skola grundar sig i en brist på respekt och i en för stökig studiemiljö. Det betyder dock inte att en batongpolitik och fler pekpinnar hjälper mot allt.
Det är min övertygelse att lika många problem tvärtom blir värre om man ökar den politiska styrningen av skolan.
På alla ställen behövs inte fler och tidigare nationella prov. Istället kanske det saknas inspirerande lärare eller nya arbetsmetoder. Elever lär sig bättre av fri vilja och engagemang, och därför gäller det att hitta olika tillvägagångssätt för olika sorters individer, snarare än att pressa in alla i likadana raka led.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar