Hittills publicerad i Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet, Skaraborgs Läns Tidning, Norrländska Socialdemokraten och Norran.Gymnasietiden kan förkortas
Sverige är ett modernt och upplyst land där det satsas stora
resurser på skolan. Det faller sig naturligt att utbildningssystemet då borde
vara lika modernt och upplyst. Tyvärr är det inte så, utan skolan ser i många
hänseenden ut precis som för hundra år sedan. För att ge fler av dagens unga en
engagerande och givande studietid behöver kvaliteten och effektiviteten
förbättras.
I skolan handlar det om att skaffa sig relevant kunskap, inte att
sitta vid en bänk i en byggnad under en bestämd tid. Som det är nu hålls
eleverna kvar i onödan. Inga extra ansträngningar för att de ska ges möjligheten
att ta studenten fortare. Detta är slöseri med elevernas tid och kapacitet.
Det är inte för tung arbetsbelastning som får elever att ledsna på skolan.
Det är snarare att skolarbetet känns innehållsfattigt, kravlöst och meningslöst
som är det största hotet för motiverade elever. Med rätt fokus och studiemetoder
klarar många elever att ta in den kunskap som gymnasieutbildningen kräver i dag
på kortare tid än de tre standardåren.
Med kortare gymnasietid sparas resurser, och det finns olika alternativ för
vad man kan göra med dem. Dessa medel kan användas till att förstärka
undervisningen så att skolan kan erbjuda en snabbare studietakt för den som så
önskar. Resurserna kan även satsas på att hjälpa dem som har det svårare med
studierna och därmed lyfta deras resultat.
En annan idé är att låta de ekonomiska besparingarna gå till eleven som en
bonus för producerade resultat. En möjlighet till kortare gymnasietid skulle öka
friheten för alla elever att själva kunna påverka sin egen vardag. Dessutom
skulle det medföra att eleven i stället kan bidra till samhället genom att
finnas i arbetslivet en längre tid.
Ingen, förutom möjligen politiker och byråkrater som får mindre att
bestämma över, förlorar på att en elev får chansen att lämna gymnasiet tidigare
än efter tre år. Det skulle ge eleven ett konkret mål och en sporre att vara
duktig. Detta i stället för att som i dag, sitta mer eller mindre sysslolös i
väntan på att andra ska hinna ifatt.
Eleven skulle få större möjlighet att bestämma vad denne vill göra med sitt
liv. Om det är att arbeta och tjäna sina egna pengar, att snabbare ta sig till
universitetsstudier eller kanske att resa runt och se världen, skulle vara upp
till eleven själv.
Det är bisarrt som det nu många gånger är på gymnasiet, att det betraktas
som häftigt och eftersträvansvärt prestera dåliga resultat. I en sådan miljö är
det inte lätt att sticka ut och vilja göra något bra. Därför är det ytterst
viktigt att hjälpa dem som vill prestera och få bra betyg.Attityder måste förändras. De som är duktiga ska belönas för det. Att försöka bli klar snabbare med gymnasiet drabbar ingen utomstående, det är enbart en stor möjlighet för en enskild elev.
Ingen ska lämnas efter, men ingen ska heller behöva sitta och vänta.
Sara Dennås
Riksordförande, Moderat Skolungdom
Jonas Grafström
Moderata Ungdomsförbundet
måndag 3 mars 2008
Debattartikel publicerad!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar