SSU kan inte längre blunda för sanningen
Svar till Johan Dahlberg (BT 6/8).
Idag finns 994 friskolor med över 160 000 elever. Om socialdemokraterna hade fått bestämma hade alla dessa ungdomar istället tvingats in i det offentliga. Johan Dahlberg menar att han är för valfrihet, bara alla alternativ är kommunala. Det tyder på en låg respekt och förståelse för andra människors vilja att välja privata alternativ.
Johan Dahlberg påstår att friskolor dränerar de kommunala skolorna på pengar, och att de leder till segregation och ökade samhällsklyftor. Tyvärr finns det ingen forskning som stöder hans påståenden, utan tvärtom bevisar ständigt olika forskare och myndigheter motsatsen. Skolverket konstaterade år 2004 i rapporten ”Mer kunskap för pengarna – En analys av resurser och resultat i grundskolan” att konkurrens skapar nya, effektivare pedagogiska metoder och därmed en högre kvalitet på undervisningen och en bättre resursanvändning. Detta gäller i de fristående skolorna, men även i de kommunala skolor som finns i närheten av dem.
Det stämmer att skolsegregationen har ökat – men det beror verkligen inte på friskolorna. I Sverige är det boendet som är den största boven gällande segregation, och eftersom det kommunala systemet (närhetsprincipen) placerar eleverna i en skola beroende på var de bor, så är det tvärtom en brist på valfrihet som leder till ökad skolsegregation. Genom att de unga fritt får välja skola kan de bryta mönster och välja alternativ som inte ligger nära hemmet. Så skapas integration och mångfald.
Institutet för framtidsstudier och Myndigheten för skolutveckling gjorde en studie förra året om det aktuella forskningsläget beträffande friskolorna. De skriver att kommuner med en större andel friskoleelever också får bättre elevprestationer i de kommunala skolorna, alltså att konkurrensen på en skolmarknad leder till bättre kunskapskvalitet. Jag frågar mig ofta varför vänstern som i blindo krampaktigt klamrar sig fast vid sin tro på att statsapparaten är den instans som löser alla problem bäst. För Moderat skolungdom och mig handlar det inte om vem som driver skolan, utan om kvaliteten på undervisningen. Om skolan är bra spelar det ingen roll vem som är huvudman.
Sara Dennås
riksordförande Moderat skolungdom
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar