Debattartikel från Skolverket i dagens Göteborgs-Posten (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=401845).
Enligt mig finns det olika sätt att förhålla sig till skolplikten:
1. Avskaffa den. Det är inte statens ansvar att barn lär sig saker. Det finns inget sätt för staten att tvinga barn att lära sig saker; vill eleven inte, så vill eleven inte.
De flesta föräldrar sätter sina barn i skolan på grund av att det finns ett personligt intresse i att barnen är allmänbildade, inte för att staten har sagt att de måste göra det.
2. Behåll den. Det är viktigt att Sverige är en upplyst och bildad nation, för att inte halka efter i den globala konkurrensen.
3. Det är inte antalet år i skolan som spelar roll, det är hur mycket eleven lär sig. Förändra skolplikten till en kunskapsplikt, och låt det vara möjligt att gå exempelvis 7, 8 eller 11 år i grundskolan istället.
MSU har länge stått för det sista alternativet. Självklart lär sig olika människor saker på olika lång tid. Dessutom på olika sätt! Det kräver stora krav på en flexibel skola. Jag är övertygad om att det automatiskt löser sig om man har en generös skollagstiftning, som säger att ingenting är omöjligt bara lagen efterlevs.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar