fredag 14 november 2008

Centerns jättedåliga förslag

Centern har tänkt ge sig in på den skolpolitiska arenan och de gör så med dunder och brak. De säger en bra sak i första meningen, vilket är att lönespridningen måste bli större inom läraryrket, men i den andra meningen kommer det katastrofalt dåliga. De vill att elever ska vara med och utvärdera lärarnas pedagogiska förtjänster. Jag kan kritisera detta på så många plan att jag inte ens vet var jag ska börja. För det första är det elevernas ansvar att undervisningen ska vara bra? Nej det måste rimligen vara den pedagogiska övermannen, rektorn. Är elever kvalificerade nog för att uttala huruvida pedagogiken och didaktiken läraren använder sig av är bra? Nej det är de rimligen inte då man till och med pratar om att mellanstadieelever ska gör detta också. Är elever intresserade av ett sådant krav på att man ska vara med och utvärdera lärarna? Jag är det i varje fall inte.
Sedan att centerns partisekreterare använder slogganen "ramar och kramar" och hur löjeveckande den ambitionen är för en modern gymnasieskola tror jag alla förstår.
Här har ni förslaget och några kommentarer på detta:
Förslaget presenteras
SECO
Lärarnas riksförbund
Lärarstudenter som bloggar
Ledare ur expressen

Inga kommentarer: