torsdag 12 juni 2008

110 miljoner för ökad jämställdhet i skolan

Här ser ni dagens DN Debatt.

"Enligt vår mening har debatten om jämställdhet i skolan ofta spårat ur. Den har handlat om att det är ett stort misslyckande om inte alla utbildningar fylls exakt 50-50 mellan flickor och pojkar. Jämställdhet för oss är något annat. Alla ska ges samma möjligheter oavsett kön. Skolan kan inte lösa alla samhällets problem, men ambitionen måste ändå vara att alla elever ska kunna utvecklas så långt som möjligt, utan att hämmas av könsroller."

Detta gillar jag. Bra Björkan och Nyamko! Bland deras förslag finns smarta saker som att kämpa mot uppfattningen att det är coolt att få dåliga betyg, att markera mot kränkande språkbruk och beteenden i klassrummen samt att lärarna kan få lära sig hur man motverkar "heders"-kultur.

Däremot reagerar jag kraftigt mot påhittet att skapa en så kallad jämställdhetsdelegation för skolan. "Delegationen ska analysera könsskillnaderna i utbildningsresultat, utvärdera metoder för att bryta traditionella könsroller, föreslå lämpliga insatser med mera." Det känns som pengar rätt i sjön. Avslå!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar bara över några saker:

Hur mycket statistiskt underlag finns det till stöd för att "det är coolt att få låga betyg"; att det finns "en manlig anti-plugg-kultur"?

Är inte dessa begrepp enkom konstruerade för att rättfärdiga de skillnader som finns och för att kunna förstärka den genuspedagogik som redan bedrivs i lågstadiet.

Nästa steg blir att ställa "stökiga" 5-åriga killar som "tar plats" och är "skrikiga" eller "fysiska" i skamvrån direkt så att vi snabbt kan ge dem en genusteoretiskt korrekt skolning redan innan skolan börjar.

Öhhh, fel av mig, det gör vi redan!

Sara sa...

Till Lövet:

Det är inte någon statistik som jag grundar "det är coolt att få dåliga betyg" på. Det finns säkert någon som någon gång har gjort en sådan undersökning, men jag stödjer mig på mina egna erfarenheter av skolor som jag har besökt runtom i landet.

Den "manliga anti-plugg-kulturen" förstår jag inte var du får ifrån.. Jag tror inte på någon sådan, och inte heller tänker jag blogga om dylik :P.

Bort med genuspedagogik i förskolan och skolan! Det barn behöver lära sig är att visa varandra respekt och att ge alla individer samma möjligheter, that's it.

Med vänliga hälsningar Sara