måndag 28 april 2008

Sen när är det ok att slå sin lärare?

"Våld och trakasserier drabbar många lärare"
Ny stor undersökning: Mer än var tionde lärare trakasseras i skolan och var tjugonde har utsatts för våld. Av dem som utsatts för fysiskt våld uppger dessutom nästan hälften att det skett vid upprepade tillfällen. Hela 45 procent av lärarna menar att våldet och hoten ökat i skolorna. Ändå är polisanmälningar ovanliga.

"En elev kom utan förvarning emot mig i korridoren och slog till mig med en trädgren."
"En elev hotade att döda mig om jag inte satte betyget MVG."
"När jag stoppat mopedåkning på skolgården fick jag spikar i mina bildäck."

Det här är inte ok. Moderat Skolungdom har talat mycket det senaste om hur vi ska kunna höja lärarnas status. Lärarna är otroligt viktiga, och förtjänar respekt.

Inga kommentarer: